Αναστάσιος Χαψούλας
< πίσω στους Συγγραφείς

Αναστάσιος Χαψούλας φωτογραφία Ο Αναστάσιος Χαψούλας είναι καθηγητής Εθνομουσικολογίας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι διδάκτωρ Εθνομουσικολογίας-Συστηματικών Μουσικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Georg-August στο Γκέτινγκεν της Γερμανίας και έχει κάνει σπουδές Μουσικών Επιστημών και Φιλοσοφίας στις αντίστοιχες σχολές του ιδίου Πανεπιστημίου. Η διδακτορική του διατριβή με τίτλο: Informationen über das traditionelle griechische Musikleben in Reiseberichten des 18. und 19. Jahrhunderts, έχει δημοσιευτεί από τον οίκο Orbis Musicarum (Edition Re) το 1997. Υπήρξε υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση. Ως υπότροφος του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών εκπόνησε μεταδιδακτορική διατριβή με τίτλο Μουσικές καταγραφές μελωδιών Ξηροποτάμου Δράμας, Κ. Παπαγρηγορίου-Χ. Νάκας, 2003 Αθήνα. Έχει επίσης δημοσιεύσει τις μονογραφίες: Εθνομουσικολογία. Ιστοριογραφικές και εθνογραφικές διαστάσεις, Νήσος, 2010 και Ινδική κλασική μουσική: Ιστορικές, εθνομουσικολογικές διαστάσεις, Νήσος, 2014. Μελέτες και άρθρα του έχουν δημοσιευτεί σε ελληνικά και διεθνή επιστημονικά περιοδικά. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται σε θέματα μεθοδολογίας, στην ιστορία της ελληνικής μουσικής παράδοσης, στους μουσικούς πολιτισμούς των Αράβων και των Ινδών, καθώς και στις κοσμικές μουσικές παραδόσεις του Μεσαίωνα.

Εθνομουσικολογία.Ιστοριογραφικές και εθνογραφικές διαστάσεις

Η παρουσίαση των μεθοδολογικών προβληματισμών στο χώρο της Εθνομουσικολογίας, τόσο ως προς τις εθνογραφικές όσο και ως προς τις ιστοριογραφικές της διαστάσεις, αποτελεί τον κύριο στόχο του συγκεκριμένου βιβλίου.Η επιστημολογική εξέλιξη του αντικειμένου, η διερεύνηση των μεθοδολογικών συναφειών μεταξύ της Ιστορικής Μουσικολογίας και της Εθνομουσικολογίας, η κατανόηση και ερμηνεία της πολιτισμικά ή ιστορικά «ξένης» μουσικής, η προφορική και εγγράμματη μουσική παράδοση, η έννοια του μουσικού έργου, συγκροτούν τους πόλους στο πλασίο των οποίων αναπτύσσεται ο λόγος του συγγραφέα.Τέλος, με αφετηρία το σύγχρονο διεπιστημονικό διάλογο αναδεικνύονται οι θεωρητικές αναζητήσεις, καθώς και οι πιθανές ερευνητικές προοπτικές μίας Ιστορικής Εθνομουσικολογίας.
έτος: 2010
ISBN: 978-9608392-89-2
σελίδες: 108
διαστάσεις: 24x17εκ.
τιμή: 13.00€

Ινδική κλασική μουσική
Ιστοριογραφικές και εθνομουσικολογικές διαστάσεις

Η Ινδία αποτελεί κοιτίδα ενός εκ’ των αρχαιοτέρων μουσικών πολιτισμών της ανθρωπότητας. Η Ινδική έντεχνη μουσική, η μακραίωνη καλλιέργεια της οποίας έλαβε χώρα στις Αυλές των Μαχαραγιάδων, αποτελεί ένα κλειστό πολιτισμικό μόρφωμα, η μοναδικότητα του οποίου έγκειται αφενός στην διάρκεια και συνέχεια της γραπτής και προφορικής παράδοσης που το διέπει, αφετέρου στην δυναμική της εξελικτικής του πορείας.Η συγκρότηση και η ιστορική εξέλιξη του τονικού συστήματος, η έννοια του Raga ως μορφής τροπισμού, οι εξωμουσικές του συνδέσεις, η ρυθμική οργάνωση, η σύνθεση των οργανικών συνόλων και η αισθητική του ηχοχρώματος αποτελούν τους κύριους πόλους της συγκεκριμένης μελέτης. Συνεξετάζονται επίσης τα είδη και οι μορφές της κλασικής Ινδικής μουσικής, καθώς και οι ιστορικές και εθνομουσικολογικές της διαστάσεις.
έτος: 2014
ISBN: 978-960-9535-88-5
σελίδες: 132
διαστάσεις: 24x17εκ.
τιμή: 12.00€

Μουσική θεωρία και μουσική πράξη στον Αραβικό μεσαίωνα.
Προλήψεις και επιδράσεις

Η έντεχνη αραβική μουσική, η οποία χαρακτηρίζεται από την αρχή της μονωδίας, του τροπισμού (Maqam) και της αυτοσχεδιαστικής-σολιστικής εκτέλεσης (ή ολιγομελών οργανικών συνόλων), συγκροτήθηκε, καλλιεργήθηκε και εξελίχθηκε κυρίως ως αυλική τέχνη (μουσική δωματίου), στα Χαλιφάτα των Ομαγιάδων (661-750) και Αββασιδών (750-1258) της μεσαιωνικής περιόδου και καθορίζει μέχρι την σύγχρονη εποχή την κοσμική μουσική έκφραση του ισλαμικού πολιτισμικού χώρου. Η μεταφραστική δραστηριότητα των Αράβων και οι επιδράσεις του αρχαιοελληνικού μουσικοθεωρητικού στοχασμού, η συγκρότηση του αραβικού τονικού συστήματος, τα είδη της έντεχνης κοσμικής μουσικής, οι εξωμουσικές τους συνδέσεις, η σύνθεση των οργανικών συνόλων και η αισθητική του ηχοχρώματος αποτελούν τους κύριους πόλους της παρούσας μελέτης. Τέλος, συνεξετάζονται οι θεωρίες που αφορούν τις πιθανές επιδράσεις που άσκησε ο αραβικός μουσικός πολιτισμός στο σύνολό του (μουσική θεωρία και μουσική πράξη), στην κοσμική μουσική έκφραση του δυτικού μεσαιωνικού κόσμου.
ISBN: 978-960-589-078-0
διαστάσεις: 24x17εκ.
τιμή: 15.00€